Wat is zoekmachine marketing? 

Zoekmachine marketing betreft het optimaliseren van een website om de vindbaarheid in de zoekmachine te laten toenemen. Zoekmachine marketing valt onder pullmarketing en is een relatief goedkope manier van marketing. Binnen zoekmachine marketing is er onderscheid te maken tussen gratis en betaalde advertenties. Deze gratis advertenties vallen onder zoekmachine optimalisatie. De betaalde advertenties vallen onder zoekmachine adverteren. Er zitten vele voordelen verbonden aan de inzet van zoekmachine marketing. Het verbetert de online vindbaarheid van een website. Hierdoor kunnen het aantal bezoekers op de website en later het aantal conversies toenemen. In deze blog gaan we dieper in op de twee vormen van zoekmachine marketing. 

Zoekmachine optimalisatie 

De gratis advertenties vallen onder zoekmachine optimalisatie. Bij deze vorm van zoekmachine marketing wordt de techniek achter en content op de website geoptimaliseerd om zo goed mogelijk vindbaar te zijn in de zoekmachine. De content wordt geoptimaliseerd aan de hand van de belangrijke zoekwoorden die de pagina bevat. Deze zoekwoorden geven als het ware de inhoud van de webpagina weer. Wanneer iemand een relevante zoekopdracht toont, wordt de webpagina getoond tussen de resultaten in de zoekmachine. Bij deze vorm van zoekmachine marketing kan de “gratis advertentie”, ook wel snippet genoemd, aangepast worden om goed te kunnen laten zien welke informatie er op de webpagina te vinden is. Door het toepassen van deze vorm van zoekmachine marketing wordt de vindbaarheid van een website verbeterd. 

Zoekmachine adverteren 

De betaalde advertenties vallen onder zoekmachine adverteren. Bij deze vorm van zoekmachine marketing worden er betaalde advertenties ingezet op zelfgekozen zoekwoorden. Wanneer een zoekopdracht deze woorden bevat, wordt de advertentie getoond. Het voordeel van deze vorm van zoekmachine marketing is dat het direct resultaat biedt. Advertenties zijn direct zichtbaar. Ook zijn er vele instellingen mogelijk waardoor de doelgroep goed bereikt kan worden. In tegenstelling tot zoekmachine optimalisatie biedt deze vorm van zoekmachine marketing direct resultaat.