In een wereld waarin we alles opsturen omdat postduiven niet meer van deze tijd zijn is een goede verpakking noodzakelijk. In 2020 zijn er bijvoorbeeld maar liefst 778 miljoen pakketten verwerkt en bezorgd. Dit is gedaan door grote vervoerders zoals DHL, GLS, UPS en natuurlijk het Nederlandse PostNL. De stijging ten opzichte van 2019 is grotendeels te verklaren door de lockdown. Doordat winkels gesloten waren gedurende een langere periode waren veel mensen en bedrijven genoodzaakt alles online te bestellen. Leuk voor de postverwerkingsbedrijven en grote online winkels, minder leuk voor de kleinere ondernemers in de dorpskern. Grotere dozen en brievenbuspakketjes nemen hier een groot deel van in. In die dozen of brievenbuspakketjes kan van alles zitten. Je favoriete LP’s die in LP hoezen zijn verpakt, of een mooie poster die is opgerold en in een koker zit gestopt. Hoe zit het voor de rest, in zijn algemeenheid, met pakketjes in Nederland?

Brievenbuspakketjes

Brievenbuspakketjes gaan, zoals de naam al zegt, door de brievenbus. In 2020 is het aantal brievenbuspakjes met een track en trace code gestegen naar een aantal van 42,2 miljoen stuks. Het voordeel van een brievenbuspakje is dat je hiervoor niet hoeft thuis te blijven. Er kunnen echter maar kleine pakjes in, gezien de maximale grootte van 38 x 26,5 x 3,2 centimeter en het maximale gewicht van 2 kilo. Een pakketje met een kabeltjes voor je tv in kleine, plastic verpakkingszakjes past er dus prima in, maar een nieuwe winterjas wordt een lastig verhaal en dat is goed om te weten.

Aandeel in de pakketten

De ACM heeft in een onderzoek geconcludeerd dat de vijf grootste klanten van pakketvervoerders samen voor 12 tot 23 procent zorgden van het totale volume. Dit resulteerde voor een aandeel van 13 procent in de omzet van de pakketvervoerders door de 5 grootste klanten. Er kan dus gezegd worden dat gemiddeld gezien deze grote klanten minder betaalden voor hun pakketjes dan de rest van de markt. Dit komt natuurlijk door schaalvoordelen. 

PostNL is de grootste vervoerder van pakketten in Nederland, zoals al vele jaren. Ook daalde PostNL haar marktaandeel met 60 procent tot 55 procent. Het marktaandeel van DHL daarentegen is gestegen met 30 procent tot 35 procent.  

Het aantal servicepunten, de plekken waar je een pakketje kunt afhalen, is ook gestegen. Maar liefst 1.114 servicepunten zijn er bijgekomen wat heeft geresulteerd in een totaal van 10.698. Van alle pakketjes die werden besteld met de optie ‘thuis bezorgen’ is er daadwerkelijk 94 procent ervan bezorgd.